سفارش طراحی

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی و تبلیغات

درک روانشناسی رنگ موضوع خدمات طراحی گرافیک در مورد چگونگی تأثیر رنگ ها بر تفکر، احساسات و رفتار انسان است. رنگ نقش حیاتی در تأثیرگذاری بر زندگی افراد در تصمیم گیری های متعدد دارد. به همین دلیل است که روانشناسی رنگ برای طراحی گرافیک بسیار مهم است. از طراحی گرافیکی برای ایجاد گزارش، تبلیغات، بروشور، لوگوی شرکت، ویدئو و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. پالت رنگ و ترکیب استفاده شده چیزی است که افراد را به سمت تبلیغات خاص، لوگوهای بروشور و غیره جذب می کند، بنابراین درک روانشناسی رنگ برای طراحان گرافیک بسیار مهم است.

رنگ های مختلف معانی مختلفی دارند. این می تواند افراد با پیشینه های مختلف را به روش های مختلف تحت تأثیر قرار دهد. از جمله رنگ قرمز برای اکثر عروسی های هندو به عنوان رنگ بسیار عروس در نظر گرفته می شود و در این مراسم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که قرمز برای عروسی های مسیحی در ایالات متحده به هیچ وجه پذیرفته نمی شود در حالی که رنگ سفید برای لباس عروس و دکور استفاده می شود و خالص محسوب می شود. در ایالات متحده، برای اکثر مردم کشورهای آسیایی رنگ عزا است. رنگ‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که چه غذایی بخورند، چه لباسی بخرند، چگونه یک مکان را تزئین کنند. نحوه طراحی رستوران، رنگ‌هایی که برای طراحی رستوران استفاده می‌شود، بسته به جذابیت بصری آن مکان، می‌تواند مشتریان زیادی را به همراه داشته باشد یا اصلاً هیچ مشتری را جذب کند، در این مقاله معانی رنگ های مختلف آورده شده است:

 

رنگ های گرم:

رنگ های گرم نشان دهنده انرژی هستند.

 

قرمز:

قرمز یکی از جذاب ترین رنگ ها محسوب می شود. رنگی از قدرت، اشتیاق، عشق، میل، انرژی و اراده در نظر گرفته می شود. قرمز همچنین می تواند نشان دهنده گرمی، مهمان نوازی، راحتی، دوستی و شادی باشد. قرمز همچنین می گوید تجمل و ثروت. اشتها، سوخت و ساز بدن، تنفس و فشار خون را افزایش می دهد. این رنگ همچنین نشان دهنده بسیاری از چیزهای منفی مانند خطر، خشونت، جنگ، آتش و خشم است.

بسته به چیزی که می خواهید نشان دهید، می توانید از رنگ قرمز استفاده کنید. اگر می خواهید علامتی ایجاد کنید که خطر یا خشونت را نشان دهد، از رنگ قرمز استفاده کنید. اگر می خواهید توجه مردم را با کلیک کردن روی دکمه ای جلب کنید، از رنگ قرمز در آن استفاده کنید. اگر می خواهید انرژی و اشتیاق کسی را تحریک و افزایش دهید، از رنگ قرمز استفاده کنید.

 

نارنجی:

نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است، نشان دهنده گرما، انرژی، مقرون به صرفه بودن، خاکی بودن، تغییرات فصلی، سلامتی و خلاقیت است. توجه می طلبد. این رنگ همچنین با فصولی مانند پاییز پیوند خورده و بر اساس آن استفاده می شود. نارنجی همچنین می تواند نشان دهنده رنگ های دلشکستگی و ناامیدی باشد.

 

رنگ زرد:

زرد نشان دهنده شادی، نشاط، گرما، خوش بینی و مثبت گرایی است. دیدن چیزی زرد می تواند باعث رضایت شما شود. تقریباً به اندازه رنگ قرمز جذاب است، اما زرد بیش از حد می تواند باعث ایجاد احساسات منفی مانند اضطراب، ترس، اعتماد به نفس پایین، ناامیدی، عصبانیت، ناامنی، انزوا و بسیاری موارد دیگر شود. به همین دلیل عاقلانه است که از رنگ زرد به طور متعادل استفاده کنید – رنگ زرد بیش از حد می تواند اثرات منفی در عوض داشته باشد. زرد ملایم و روشن را می توان برای اسباب بازی ها، لباس ها و لوازم جانبی کودکان استفاده کرد. زرد تیره و طلایی را می توان برای لوکس و ظاهر آنتیک استفاده کرد. از اینها می توان برای طراحی سایت های مختلف، تبلیغات، لوگوها بر این اساس استفاده کرد.

رنگ های قرمز، نارنجی، زرد در دکور، بشقاب، غذا همگی اشتها را افزایش می دهند و باعث می شوند افراد ناخودآگاه غذای بیشتری بخواهند و در نتیجه غذای بیشتری سفارش دهند. بنابراین رنگ های گرم در رستوران ها و غذاها نقش اساسی دارند. از این استراتژی می توان در طراحی گرافیک نیز استفاده کرد.

 

رنگ های سرد:

رنگ های سرد نشان دهنده آرامش هستند.

 

آبی:

آبی رنگ دریاها و آسمان ها است، نشان دهنده طراوت، تعادل، قابلیت اطمینان، مسئولیت پذیری، ثبات ، حرفه ای گری، اقتدار و آرامش است. همچنین نشان دهنده هوش و اعتماد به نفس است، به همین دلیل است که از آن به عنوان رنگ شرکتی و رنگ علم و فناوری استفاده می شود. آبی باعث می شود متابولیسم انسان کاهش یابد و او را آرام تر کند. به همین دلیل است که بلوز ملایم در محصولات کودک و بلوز عمیق در شرکت ها و برای نشان دادن قدرت و فناوری استفاده می شود. اما رنگ آبی بیش از حد می تواند باعث ایجاد احساسات منفی مانند مالیخولیا، دوری، افسردگی و رضایت از خود شود، بنابراین باید عاقلانه از آن استفاده کرد.

 

سبز:

سبز رنگ طبیعت است. این نشان دهنده طبیعت، محیط زیست، زندگی، رشد، آغازهای جدید، تجدید، صلح، هماهنگی، تعادل و باروری است. همچنین قدرت، پول، ثروت، بانکداری و جاه طلبی را نشان می دهد. برخی از چیزهای منفی که با رنگ سبز نشان داده می شوند، حرص و آز، حسادت و کمبود تجربه هستند. رنگ سبز دارای اثرات تسکین دهنده و شفابخش است. برای بینایی نیز مناسب است. سبز را می توان برای هر چیزی که نشان دهنده طبیعت، تجدید و پول باشد استفاده کرد.

 

رنگ بنفش:

بنفش ترکیبی از آبی و قرمز است که هاله ای عرفانی، معنوی، اسرارآمیز و جادویی دارد. همچنین نشان دهنده اشراف، سلطنت، قدرت، تجمل، جاه طلبی، بلوغ، خلوص، ظرافت و خلاقیت است. بنفش های ملایم را می توان در طرح های زیبایی، عاشقانه و ظرافت استفاده کرد. بنفش های تیره را می توان برای تجمل، زرق و برق، پیچیدگی و ظرافت استفاده کرد. استفاده از این می تواند مجلات را جذاب کند و حس تجمل و قدرت را به خواننده القا کند.

 

رنگ های خنثی:

سفید:

سفید ترکیبی از تمام طیف رنگ های اصلی است، نشان دهنده نور، صلح، خلوص، معصومیت، آغاز، پاکیزگی، مراقبت های بهداشتی، راهنمایی، سادگی و غیره است. از آنجایی که رنگ سفید رنگی آرام است، به فکر خوب، رشد ذهنی کمک می کند. ، و تطهیر. همچنین نمایانگر زمستان و برف است. رنگ سفید ممکن است گاهی اوقات چیزها را کسل کننده، غیر جالب، غیرشخصی و عقیم جلوه دهد. رنگ سفید بسته به فرهنگ مردم حتی ممکن است رنگ عروس یا رنگ عزا باشد. مردم با گذشت زمان بیشتر بر سادگی تأکید می کنند، بنابراین استفاده از رنگ سفید در طرح ها و لوگوهای مختلف ایده بسیار خوبی است. رنگ سفید همچنین می تواند به عنوان پس زمینه استفاده شود تا رنگ های دیگر ظاهر شوند و چشمگیر به نظر برسند. رنگ سفید در طراحی های مینیمالیستی نیز نقش بسزایی دارد.

 

مشکی:

مشکی قدرت، قدرت، ظرافت، کلاس، پیچیدگی، رمز و راز و جادو را نشان می دهد. این یک احساس اضافی از اعتماد به نفس می دهد. رنگ مشکی برای مجالس رسمی نیز بسیار استفاده می شود. حتی اگر سیاه نمایانگر همه این چیزهای مثبت است، اما نشان دهنده غم، ماتم، بدی و بدشانسی است. رنگ مشکی را می‌توان در طرح‌های معمولی، پس‌زمینه و غیره استفاده کرد تا هاله‌ای از رمز و راز، اعتماد به نفس و قدرت ببخشد.

 

رنگ قهوه ای:

رنگ قهوه ای می تواند احساس گرما، راحتی، فروتنی، قابلیت اطمینان، اعتماد، قابل اعتماد بودن و پیوند خانوادگی را ایجاد کند. استفاده از رنگ قهوه ای در طرح هایتان می تواند شما را به طبیعت بازگرداند، احساس آرامش کنید و حسی خاکی به شما بدهد. همچنین در هر کجا که از آن استفاده می کنید، حس تعادل را ایجاد می کند.

رنگ های مورد استفاده در طرح های گرافیکی می توانند از جهات مختلفی روی فرد تأثیر بگذارند. دیدن ترکیب رنگ مناسب می تواند روز فرد را شاد یا غمگین کند. می تواند اعتماد به نفس کسی را افزایش دهد. ترکیب‌های رنگی مختلف می‌توانند چیزهای مختلفی را برای افراد با فرهنگ متفاوت نشان دهند، بنابراین قبل از طراحی هر چیزی برای هر کسی، بسیار مهم است که بدانیم آن شخص چه می‌خواهد.

 

منبع:  https://webtech.com.bd

 

 

نظرات و پیشنهادتون را برای ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *