سفارش طراحی

تایپوگرافی چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

تایپوگرافی، هنری فراتر از طراحی حروف است؛ این هنر واژه‌ها را به تصویر می‌کشد و به هر متن جانی تازه می‌بخشد. چگونه یک خط زیبا می‌تواند داستانی متفاوت از همان کلمات با فونتی دیگر بگوید؟ typography زبانی است که می‌تواند پیام‌ها را قوی‌تر به مخاطب انتقال دهد.

در این مقاله، شما را به سفری در دنیای typography می‌بریم تا از رازهای این هنر شگفت‌انگیز پرده برداریم و نشان دهیم چگونه انتخاب درست حروف می‌تواند هر متنی را به اثری هنری تبدیل کند. در ادامه با ما همراه باشید.

تایپوگرافی چیست و چه کاربردهایی دارد؟؟ | طرحی که

ویژگی‌های اصلی تایپوگرافی

تایپوگرافی به هنر و تکنیک چیدمان حروف و متن‌ها برای برقراری ارتباط بصری گفته می‌شود. برخی از ویژگی‌های اصلی typography عبارتند از:

فونت و تایپ فیس‌ها

تفاوت بین حروف و فونت‌ها ممکن است برای برخی افراد گیج کننده باشد. در واقع، حروف بخش‌های تشکیل‌ دهنده‌ یک فونت هستند، در حالی که فونت یک مجموعه از حروف با شکل، اندازه و سبک‌های مختلف است. به عبارت دیگر، حروف‌ها نمایانگر کاراکترهای خاصی هستند که در یک فونت قرار دارند، در حالی که فونت نمایش گرافیکی از حروف را برعهده دارد.

در نظر داشته باشید که یک طراح خوب برای افزایش تاثیرگذاری بیشتر، از بیش از سه فونت استفاده نمی‌کند و فونت‌های تزئینی را به حداقل ممکن می‌رساند. به علاوه باید همه چیز راجب تایپوگرافی را به خوبی بداند.

برای تشخیص فونت از روی تصاویر، پیشنهاد ما این است که مقاله ” فونت مورد نظرت‌ را از روی عکس پیدا کن ” را مطالعه کنید.

تضاد

استفاده از تضادها درtypography و همچنین استفاده از فونت‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف، باعث معنادار شدن متن و توجه خواننده به آن می‌شود. این روش‌ها به طراحان کمک می‌کند تا ایده‌ها و پیام‌های خود را بهتر انتقال دهند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ثبات

ثابت نگه داشتن تایپ ‌فیس‌ها برای جلوگیری از ابهام خواننده و کاربر بسیار ضروری است. هنگام انتقال اطلاعات، حفظ یکتایی فونت‌ها امری بسیار مهم است تا خوانندگان بتوانند متن را به درستی درک کرده و الگوهای موجود را پیدا کند.

اگر با نحوه طراحی یک تایپوگرافی آشنایی ندارید ؛ پیشنهاد می کنیم که مقاله ” چگوﻧﻪ یک تایپوگرافی بسازیم؟؟ ” را مطالعه کنید.

کاربرد تایپوگرافی

نمونه‌های تایپوگرافی در پوسترها، بروشورها، لوگوها و وب‌سایت‌ها به روش‌های مختلفی به کار گرفته شده است. در ادامه به برخی از این کاربردها می‌‌پردازیم.

کاربرد تایپوگرافی در گرافیک

طراحان گرافیک از typography برای چیدمان متن در طرح‌های خود بهره می‌برند. استفاده از حروف به طراحان این امکان را می‌دهد تا طرح‌های زیبا و جذابی خلق کنند. به علاوه از طریق ارائه ایده‌های منحصر به فرد با مخاطبان خود به شکلی هدفمند ارتباط برقرار کنند. typography در انواع مختلف طراحی‌ها مانند لوگوها، بسته‌بندی محصولات، طراحی جلد کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی و موارد دیگر به کار می‌رود. در طراحی سایت نیز نقش بسیار خوبی دارد.

کاربرد تایپو گرافی در طراحی Ul سایت | طرحی که

کاربرد تایپو گرافی در طراحی Ul سایت

در طراحی رابط کاربری (UI) وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، استفاده از سلیقه در ایجاد طرح‌های کاربرپسند ضروری است. همانطور که یک متن خاص می‌تواند مخاطب را جذب کند، یک متن نامناسب می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. استفاده از متن و فونت نامناسب باعث می‌شود کاربران تمایلی به خواندن نداشته باشند و بدون توجه به محصولات و خدمات، سایت را ترک کنند.

وظیفه طراحان در تایپو گرافی

طراحان گرافیک نقش مهمی در تایپوگرافی ایفا می‌کنند، زیرا با استفاده از دانش، مهارت و خلاقیت خود باید متونی را طراحی کنند که برای مخاطبان جذاب، واضح، خوانا و معنادار باشد. آن‌ها باید با اصول و قواعد typography آشنا باشند. در این صورت می‌توانند این اصول را به درستی و به شکلی مناسب به کار بگیرند.

طراحان همچنین باید با ابزارها و فونت‌های مختلف typography آشنایی داشته باشند و بتوانند این ابزارها را به ‌صورت هماهنگ و هارمونیک به کار گیرند. وظیفه طراحان در typography این است که متن را به عنصری زیبا و قابل فهم تبدیل کنند که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، طراحان باید متن را طوری طراحی کنند که با هدف، محتوا، رسانه و مخاطب هدف سازگار باشد و در عین حال با سایر عناصر گرافیکی مانند رنگ، تصویر، شکل و فضا تعامل داشته باشد.

نکات و قوانین طراحی تایپو گرافی

typography یکی از عناصر کلیدی در طراحی رابط کاربری است. برای ایجاد این کار باید به نکات و قوانین خاصی توجه کرد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انتخاب فونت مناسب در طراحی | طرحی که

انتخاب فونت مناسب

یک طراح گرافیک بهتر است تنوع فونت‌ها را شناسایی و کاربرد آن‌ها را درک کند. به عنوان مثال، در تایپوگرافی فارسی، فونت‌های نستعلیق، زرقان، ثلث و سایر فونت‌های رسم‌الخطی ایرانی سنتی و قدیمی، هر کدام با استفاده‌های مختلفی طراحی شده‌اند. استفاده از هر فونت بر اساس سبک و نیاز طراحی متفاوت است. در ادامه به برخی از این فونت‌ها می‌پردازیم.

  • استفاده از فونت‌هایی مانند ایران سانس، وزیر، و دانا به دلیل خوانایی بالا در تجربه کاربری سایت و اپلیکیشن توصیه می‌شود.
  • فونت‌های انگلیسی نیز به دو دسته فونت‌های سریف یا Serif Font یا فونت‌های سریف شامل خطوط زائد و تزئینی در ابتدا و انتهای حروف تقسیم می‌شوند.
  • فونت‌های سنس سریف، یا Sans Serif Fonts
  • فونت‌های سنس سریف، به عکس فونت‌های سریف، در ابتدا و انتهای حروف فاقد خطوط زائد و تزئینی هستند.وزن فونت در طراحی | طرحی که

اگر قصد دارید درباره تاثیر فونت ها در طرح های گرافیکی بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله ” تأثیرات انتخاب فونت مناسب در طرح های گرافیکی ” را مطالعه کیند.

وزن فونت

یک طراح حرفه‌ای در تایپوگرافی یک سلسله مراتب ایجاد می‌کند تا متن به خواننده بهتر انتقال پیدا کند. این بدان معناست که متن به گونه‌ای طراحی می‌شود که نشان دهد کدام بخش‌ها اهمیت بیشتری دارند. هر تایپ ‌فیسی که استفاده می‌شود، بر اساس سلیقه و وزنی که توسط طراح و سازنده آن در نظر گرفته شده، متفاوت است.

وزن‌های رایج فونت‌ها شامل regular، medium و bold هستند. این وزن‌ها بر اساس اهمیت متن مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال، برای تیترها از وزن bold استفاده می‌شود، در حالی که برای متن‌های عمومی از وزن regular استفاده می‌شود.

سایز فونت در طراحی | طرحی که

سایز فونت

در اندازه، استایل، و وزن فونت‌ها، بهتر است یک ثبات کلی وجود داشته باشد تا قسمت‌های مختلف متن به راحتی تشخیص داده شود. سایز فونت نیز در ایجاد ارتباط چشمی مناسب با خواننده بسیار حیاتی است؛ به عنوان مثال، اندازه تیترها باید بزرگ‌تر از متن اصلی باشد. اگر برای یک تیتر اندازه ۱۸ و وزن بولد را انتخاب کردید، برای تیتر بعدی نیز همین اندازه و وزن را در نظر بگیرید. اگر سایز تایپی متن را ۱۶ در نظر گرفتید، در کل متن از سایز قلم ۱۶ برای تایپ استفاده کنید.

کلام آخر

تایپوگرافی، هنر چینش حروف و کلمات است. این مهارت شامل مجموعه‌ای از قواعد و اصول است که در طراحی و چیدمان متن به کار می‌رود. به علاوه typography نقش مهمی در ارتباط بین فرستنده و گیرنده پیام ایفا می‌کند و می‌تواند بر خوانایی، جذابیت، و اعتبار محتوا تأثیر بسزایی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت بهیان وب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *